Wie wird das Wetter morgen?

Ett lektionsupplägg kring ett grundläggande tema - lite mer kreativt

Vad är väl teoretiska kunskaper om man inte får omsätta dem i praktiken? Här presenterar jag ett upplägg där mina elever fick agera väderpresentatörer på tyska.

Publicerad Av

Sammanhang och bakgrund

Det finns ämnesområden som förekommer i alla läromedel. I kursplanens centrala innehåll nämns vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser som en del av kommunikationens innehåll. Visst kan det variera vad detta handlar om, men en del grundläggande saker finns alltid med. Som väder. För visst är vi alla intresserade av hur vädret är när vi är ute och reser, eller hur?

I slutet av hösten kom mina grupp i år 7 till ett läge där jag själv kände att vi hade arbetat för monotont medvårt läromedel ett tag. Vi behövde något annorlunda. Vi hade påbörjat arbetet med väderfraser och steget till att själv presentera vädret var inte stort. Dags att skapa väderfilmer!

Praktiska övervägningar

Tekniken med green screen kom till tv- och filmbolagen långt innan den nådde ut i våra klassrum, och just väderpresentationer minns jag själv som första mötet med denna teknik. Att det faktiskt inte var några riktiga kartor i bakgrunden, utan bara en grön skärm där kartor projicerades digitalt kändes på den tiden som ett smärre mirakel. Jag har turen att arbeta på en skola med många lärare som är nyfikna när det gäller digital utveckling av undervisningen, och jag har lokaliserat och dammat av en green screen (ett stort tygstycke, uppfäst på en trälist för stabilitet, inte konstigare än så) och hängt upp den på ett rå i vår aula. Den har använts vid några få tillfällen, men praktiska omständigheter har gjort att det endast varit i begränsad skala.

Men: det blev faktiskt inte green screen-filmer den här gången. Jag letade febrilt efter lämpliga kartor på nätet att använda, och det var svårare än jag kunnat ana. Det praktiska att få alla 27 eleverna att filma enskilt framför ett enda tygstycke verkade också orimligt, det skulle ta flera månader att få klart projektet. Men jag kom på att jag vid en förrådsstädning hittat en hel bunt orörda kartor över Tyskland. (Att de var från 1990 och hade med die Tschechoslowakei blev en liten bonuslektion i källkritik.) Dessa kartor i kombination med helt vanliga post-it-lappar blev en mer gångbar lösning den här gången.

Arbetsgång

När eleverna får skapa själv uppstår en härlig bonus: de kommer på ord de vill använda som vi inte har lärt oss. Vi hade arbetat med väderfraserna förut, men ytterligare ett set med ord och fraser fick skapas efter hand som eleverna skapade sina manus. Arbestgången blev alltså så här:

Skärmdump från gleerupsportal.se, läromedlet Tyska 6-9.

Skärmdump från gleerupsportal.se, läromedlet Tyska 6-9.

  • Arbeta med väderfraser i vårt digitala läromedel Tyska 6-9 från Gleerupslänk till annan webbplats.
  • Arbete med ordförrådet: glosorna lägger jag alltid in i Quizletlänk till annan webbplats.
  • Titta gemensamt på några olika exempel på väderpresentationer på tyska, jag har samlat några exempel i en spellista på Youtubelänk till annan webbplats.
  • Skapa manus parvis enligt instruktionenPDF.
  • Parallellt: öva in ytterligare ord och fraser som dök upp under skapandeprocessen, återigen i Quizletlänk till annan webbplats.
  • Filmtajm!
  • Frivilligt: visa sin film för klassen.
Skärmdump instruktion.

Resultat

På grund av GDPR tänker jag inte visa något elevexempel, men jag bjuder på ett eget exempel på hur det skulle kunna se ut. Inte perfekt, men enkelt och avskalat, lagom för elever som läst tyska lite drygt ett år. Enjoy!


MIA SMITH

Legitimerad lärare i engelska och tyska. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla