Gimkit

Öka aktiviteten med spelifierat lärande!

Att öka sina elevers aktivitet genom att använda spelifiering är inget nytt, men det är kul att hitta nya vägar för detta! Jag har nu hittat ett till sätt; Gimkit!

Publicerad Av

Spelifiering är något som jag försöker få in i min undervisning eftersom jag vet hur elevernas aktivitet ofta triggas av det sättet att arbeta. Även vi vuxna triggas av detta, jag menar, hur många av oss vuxna samlar inte poäng på olika ställen? Spelar mobilspel för att levla? Har Runkeeper för att samla på sig erfarenhet, skapa nya personbästa etc?

Jag har ofta en hel del digitala verktyg på en lista som jag inte hunnit med att testa än, och i går när jag diskuterade just detta med Patricia Diazlänk till annan webbplats (Som jag driver "Digitala Diaz"länk till annan webbplats tillsammans med) i telefon, så berättade jag om Gimkit.comlänk till annan webbplats för jag var sugen på att testa innan jag gör det med eleverna. Så vi testade på en gång! Kika in på hennes instagram; Språk & IKTlänk till annan webbplats för en första recension!

Gimkitlänk till annan webbplats så tävlar eleverna om olika begrepp/glosor, likt Quizletlänk till annan webbplats eller Kahootlänk till annan webbplats.

Det stora som skiljer detta från de andra digitala verktygen är att eleverna samlar virtuella pengar som kan ge dem fördelar mot, eller med, de andra som spelar om samma kit. Med pengarna kan de, under pågående spel, ge sig själv fördelar t ex genom att få mer pengar om de svarar rätt flera gånger i rad, köra kvitt eller dubbelt på nästa fråga eller hindra sina motspelare att få pengar (om man inte ställt in att man inte kan ge någon annan en nackdel).

I Gimkit finns även en del som heter "KitCollab", där kan eleverna samarbeta och göra ett eget kit med frågor som man sedan tävlar om.

Eleverna kan tävla själva eller i lag, det finns tre olika "Game goal" att tävla om;

  • Så mycket pengar som möjligt på tid
  • Samla ihop snabbast till en viss summa
  • Samla ihop en viss summa tillsammans

Man kan också skapa klasser, men då måste man tänka på GDPR, så jag går inte in djupare på fördelarna med den delen av Gimkit eftersom min huvudman än så länge inte har ett avtal, men här kan man lägga in klasser och ställa in namnen att välja mellan (En fördel i de klasser när man har någon/några elever som bara måste testa vad fröken säger om de skriver annat ;) )

När man ska börja, utan klass, så början man med att skapa ett kit, det kan man göra på 3 olika sätt;

  • Från nytt
  • Från Quizlet (!!!!)
  • Från ett excelark

Från nytt: Man skapar en fråga med 4 olika svarsalternativ till (som i Kahoot) eller en fråga (begrepp/glosa) med ett svar/översättning (Som i Quizlet)

Från Quizlet: Man väljer något set från Quizlet och är sedan igång! Antingen då ett från Quizlet som finns i biblioteket eller ett som du förberett i ditt eget bibliotek.

Från Excelark: importerar fråga och svar som är förberett.

Sen är det dags att tävla!

  • Starta ett kit som du vill att eleverna tränar på.
  • Välj om de ska tävla enskilt eller i lag
  • Ställ in "Game goal"
  • Ställ in om eleverna ska kunna lägga till egna frågor, startsumma, ev en "lägstasumma", musik etc
  • Ställ även in vilken typ av "Powerups" de ska kunna göra
  • Starta! Be eleverna att gå till www.gimkit.com/play och ge dem den autogenererade spelkoden.

Följ dina elevers framgångar live via ditt konto under spelets gång och titta på statistiken efteråt.

Man kan också ge dessa kit som hemläxa eller träningsmöjlighet.

  • Skapa ett "assignment"
  • Välj kit och slutdatum
  • Ange "Target cash", "Starting cash" och "Handicap" (Lägstasumma")
  • Distribuera koden till eleverna.

Sen kan du följa eleverna utveckling när de arbetar med hemläxan under perioden.

Man kan skapa 5 gratis kit och därefter bestämma sig om det är något man vill betala för. Bra att tänka innan på vilka återkommande, stora, kit som man kan tänkas utnyttja detta bäst till.

//Camilla, ser framemot att testa detta med eleverna när vi ska repetera de matematiska begreppen.

Återkommer med mer om detta när jag testat! =D

"I varje problem finns en innovativ lösning"

Camilla Askebäck Diaz


Camilla Askebäck Diaz

Lärare i Matematik och NO för årskurs 7-9 samt förstelärare i digitala verktyg. Ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Mejla