Jakten på historiska källor

Förmågan att kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap beskrevs som ett utvecklingsområde i Skolinspektionens granskning av historieundervisningen. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg, men här tänkte jag ge lite tips om vad jag själv har stött på i min jakt på källor som funkar i grundskolan.

Först måste jag påpeka att det här med källor också är ett utvecklingsområde för våra läromedelsförlag. De flesta läroböcker i historia har bara några enstaka källövningar med uppgifter som mer handlar om läsförståelse än om att skapa historia. Ett undantag är Libers Historien pågår.länk till annan webbplats Den kom redan på 1999, men det är kanske först med lgr-11 som den verkligen fungerar. Den verkar vara slut på förlaget, så det är bara att hoppas på ett nytryck. Jag har som tur är en kollega, som mycket ogärna slänger böcker, så vi har hela källaren full av just den läroboken :)

Förutom i skolans källare har jag mest letat källor på Internet. Det har visat sig att flera anglosaxiska länder sedan i slutet av 90--talet har byggt öppna arkiv med källor av olika slag. Där finns också flera stora hemsidor som är anpassade efter skolans behov av lite lättare texter med uppgifter. Så här kommer några tips på Webbplatser, där man lätt kan surfa bort några kalla vårkvällar.

Jag börjar med ett par svenskspråkiga sidor. Terra Scaniaelänk till annan webbplats är anpassad till mellanstadiet. Där blandas välskrivna fiktiva historiska berättelser med artiklar och bilder. Mitt andra exempel, Stockholmskällanlänk till annan webbplats har mängder av material anpassat till skolan. De har t.ex. ett stort kartmaterial, men tyvärr är sidan geografiskt avgränsad till Stockholms stad. I Norge finns för övrigt Kildenett,länk till annan webbplats ett stort projekt som liknar Stockholmskällan. Men det är inte särskilt lättanvänt för oss svenska historielärare.

Nu till några engelskspråkiga webbplatser. Den amerikanske historiedidaktikern Sam Wineburglänk till annan webbplats, som för övrigt har skrivit klassikern Historical Thinking and and other Unnatural Actslänk till annan webbplats är en av dem som ligger bakom den fantastiska webbplatsen, Charting the Future by Teaching the Past. länk till annan webbplatsHär har man samlat källtexter, uppgifter och bedömningsanvisningar till hela den amerikanska kursplanen i historia. En guldgruva!

Roy Rosensweiglänk till annan webbplats, en annan av mina historiedidaktiska idoler, ligger bakom den här sidanlänk till annan webbplats. Webbplatsen publicerades redan 2001. Roy var en av pionjärerna inom konceptet Open sourcelänk till annan webbplats och han skapade det digitala referenssystemet Zoterolänk till annan webbplats. På webbplatsen Liberty, Egality and Fraternity länk till annan webbplatshittar du källtexter, bilder, kartor, tidslinjer etc. från franska revolutionen. Detta är en riktigt gammaldags kodad webbplats, men allt fungerar fint och källtexter behöver ju knappast uppdateras.

Jag rekommenderar också en brittisk resurs. Den är uppbyggd kring olika teman som exempelvis Kalla kriget eller, 30-åriga kriget. Under fliken industriella revolutionen finns intervjuer med barn om deras arbetssituation som genomfördes i England i början av 1800-talet.länk till annan webbplats

Nästan allt material som jag har hittat är alltså skrivet på engelska, vilket så klart är ett problem, men trots att jag måste översätta texterna är de faktiskt bättre anpassade till vårt centrala innehåll på högstadiet än exempelvis Stockholmskällan. På webbplatsen  Källor i historieundervisningenlänk till annan webbplats kan ni se resultatet av mina försök till översättningar. Använd dem gärna, men på egen risk. Översättningarna går absolut att granska kritiskt :). Har ni fler tips på svenska webbplatser med källor? Tipsa mig gärna så skriver jag om dem här.


Cecilia Johansson

Forskare och lärare i svenska, historia och geografi på högstadiet

Mejla